4 października 2017 r. uczniowie z klas 4b i 4a (Karolina Mazur, Anna Matelska, Julia Sienkowska, Wojciech Sękalski, Mateusz Płuciennik) w ramach Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego zrealizowali projekt „W czasach rycerskiego grodu”
który miał na celu integrację dzieci z różnych środowisk.
Głównym zamysłem było przełamanie barier i stereotypów dotyczących ludzi niepełnosprawnych.
W projekcie brały udział dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 45 i z Przedszkola Nr 109 z oddziałami integracyjnymi.
Spotkaliśmy się z dziećmi w Rynku pod Pręgierzem. Po przywitaniu, poznaniu, pierwszych rozmowach i uśmiechach, podzieliliśmy wszystkich uczestników na 5 grup mieszanych (przedszkolaki, uczniowie SP nr 45 i nasi uczniowie). W tych grupach zwiedzaliśmy Rynek, wykonywaliśmy zadania, a przede wszystkim wspieraliśmy się nawzajem. Dzieci szkolne opiekowały się młodszymi trzymając je za ręce, pilnując, aby nie oddalały sie zbytnio od swojej grupy, tłumaczyły im zadania, pomagaliśmy sobie w swoich drużynach wzajemnie.
Naszym przewodnikiem po Wrocławiu była p. Beata Chmura, która zgodziła się wesprzeć nas w naszym projekcie i dzięki temu nie musieliśmy wynajmować przewodnika. Pod pręgierzem wprowadziła wszystkich w tematykę projektu, opowiedziała krótko o najstarszej historii Wrocławia, o rycerzach i o tym, do czego w średniowiecznym grodzie służył pręgierz. Aby utrwalić tą wiedzę u dzieci zaproponowaliśmy im zabawę „Rzut do celu”, aby sprawdzić, czy w dawnych czasach potrafiliby celnie rzucać w przywiązanych do pręgierza złodziei Ważnym miejscem dla średniowiecznego miasta jest Ratusz (siedziba władz miejskich) i jego herb. Przed wrocławskim Ratuszem nad wybrukowanym herbem poznaliśmy jego historię, a młodsze dzieci miały okazje dokładnie go poznać. Jako zabawę zaproponowaliśmy ułożenie na czas puzzli z herbem Wrocławia. Tutaj dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 45 wykazały się dużą chęcią współpracy z przedszkolakami. Szybko wybrały liderów grupy, którzy umiejętnie i sprawiedliwie dokonywali podziału zadań .
Kolejnym ważnym miejscem był Plac Solny. Tutaj uczestnicy dowiedzieli się skąd bierze się sól, jaką ważną rolę pełniła w handlu i o tym, że była kiedyś jeden ze sposobów opłaty za towar. Zadanie jakie mieliśmy tu wykonać nawiązywało do dawnego charakteru tego placu, czyli miejsca targowego - mierzyliśmy, warzyliśmy sól za pomocą naczyń o różnej pojemnośc
Podczas krótkiej przerwy wszyscy uczestnicy projektu otrzymali słodkie batony z wizerunkiem wrocławskich krasnali i opaski na rękę z Wrocławia.
Następnie przeszliśmy do słynnych kamieniczek „Jaś i Małgosia”. Tutaj oprócz cennych informacji z historii miasta, które usłyszały dzieci musieliśmy wspólnie wykonać zadanie – wyzwanie: Czy uda nam się zmierzyć obwód kamieniczki „Jaś”? Okazało się, że wszyscy razem wraz z nauczycielkami, uczniami odpowiedzialnymi za projekt i uczestnikami projektu trzymając się za ręce zmierzyliśmy obwód „Jasia”, który wyniósł: 26 dzieci, 5 uczniów ZSE-A, 5 nauczycieli. Było bardzo śmiesznie i wszyscy znakomicie się bawili.
Przedostatnim punktem projektu było przejście na wrocławskie Jatki, gdzie uczestnicy usłyszeli historię pomnika ku czci zwierząt rzeźnych (podaną oczywiście w mocno złagodzonych słowach i stylu), a następnie musieliśmy wypełnić karty pracy
Tu również nastąpiło podsumowanie naszego wspólnego spaceru i zabawy. Dzieci otrzymały dyplomy uczestnictwa w projekcie i nagrody: chłopcy – piłki, a dziewczynki - szarfy sportowo-edukacyjne. To nie był koniec atrakcji. Wszyscy – głodni po kilku godzinach spaceru, zabawy i towarzyszących im emocji – poszliśmy na pizzę.
Możemy śmiało powiedzieć, że projekt bardzo się podobał najmłodszym i opiekunom, a cele zostały w pełni zrealizowane.
Opowiedziała: Karolina Mazur - kl. 4 bT