Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych

PROJEKT - "W CZASACH RYCERSKIEGO GRODU"

4 października 2017 r. uczniowie z klas 4b i 4a (Karolina Mazur, Anna Matelska, Julia Sienkowska, Wojciech Sękalski, Mateusz Płuciennik) w ramach Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego zrealizowali projekt „W czasach rycerskiego grodu”

który miał na celu integrację dzieci z różnych środowisk. 

Głównym zamysłem było przełamanie barier i stereotypów dotyczących ludzi niepełnosprawnych.

W projekcie brały udział dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 45 i z Przedszkola Nr 109 z oddziałami integracyjnymi.

Spotkaliśmy się z dziećmi w Rynku pod Pręgierzem. Po przywitaniu, poznaniu, pierwszych rozmowach i uśmiechach, podzieliliśmy wszystkich uczestników na 5 grup mieszanych (przedszkolaki, uczniowie SP nr 45 i nasi uczniowie). W tych grupach zwiedzaliśmy Rynek, wykonywaliśmy zadania, a przede wszystkim wspieraliśmy się nawzajem. Dzieci szkolne opiekowały się młodszymi trzymając je za ręce, pilnując, aby nie oddalały sie zbytnio od swojej grupy, tłumaczyły im zadania, pomagaliśmy sobie w swoich drużynach wzajemnie.

Naszym przewodnikiem po Wrocławiu była p. Beata Chmura, która zgodziła się wesprzeć nas w naszym projekcie i dzięki temu nie musieliśmy wynajmować przewodnika. Pod pręgierzem wprowadziła wszystkich w tematykę projektu, opowiedziała krótko o najstarszej historii Wrocławia, o rycerzach i o tym, do czego w średniowiecznym grodzie służył pręgierz.  Aby utrwalić tą wiedzę u dzieci zaproponowaliśmy im zabawę „Rzut do celu”, aby sprawdzić, czy w dawnych czasach  potrafiliby celnie rzucać w przywiązanych do pręgierza złodziei Ważnym miejscem dla średniowiecznego miasta jest Ratusz (siedziba władz miejskich) i jego herb. Przed wrocławskim Ratuszem nad wybrukowanym herbem poznaliśmy jego historię, a młodsze dzieci miały okazje dokładnie go poznać. Jako zabawę zaproponowaliśmy ułożenie na czas puzzli z herbem Wrocławia. Tutaj dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 45 wykazały się dużą chęcią współpracy z przedszkolakami. Szybko wybrały liderów grupy, którzy umiejętnie i sprawiedliwie dokonywali podziału zadań .

Kolejnym ważnym miejscem był Plac Solny. Tutaj uczestnicy dowiedzieli się skąd bierze się sól, jaką ważną rolę pełniła w handlu i o tym, że była kiedyś jeden ze sposobów opłaty za towar. Zadanie jakie mieliśmy tu wykonać nawiązywało do dawnego charakteru tego placu, czyli miejsca targowego - mierzyliśmy, warzyliśmy sól za pomocą naczyń o różnej pojemnośc

Podczas krótkiej przerwy wszyscy uczestnicy projektu otrzymali słodkie batony z wizerunkiem wrocławskich krasnali i opaski na rękę z Wrocławia.

Następnie przeszliśmy do słynnych kamieniczek „Jaś i Małgosia”. Tutaj oprócz cennych informacji z historii miasta, które usłyszały dzieci musieliśmy wspólnie wykonać zadanie – wyzwanie: Czy uda nam się zmierzyć obwód kamieniczki „Jaś”? Okazało się, że wszyscy razem wraz z nauczycielkami, uczniami odpowiedzialnymi za projekt i uczestnikami projektu trzymając się za ręce zmierzyliśmy obwód „Jasia”, który wyniósł: 26 dzieci, 5 uczniów ZSE-A, 5 nauczycieli. Było  bardzo śmiesznie i wszyscy znakomicie się bawili.

Przedostatnim punktem projektu było przejście na wrocławskie Jatki, gdzie uczestnicy usłyszeli historię pomnika ku czci zwierząt rzeźnych (podaną oczywiście w mocno złagodzonych słowach i stylu), a następnie musieliśmy wypełnić karty pracy

Tu również nastąpiło podsumowanie naszego wspólnego spaceru i zabawy. Dzieci otrzymały dyplomy uczestnictwa w projekcie i nagrody: chłopcy – piłki, a dziewczynki - szarfy sportowo-edukacyjne. To nie był koniec atrakcji. Wszyscy – głodni po kilku godzinach spaceru, zabawy i towarzyszących im emocji – poszliśmy na pizzę.

Możemy śmiało powiedzieć, że projekt bardzo się podobał najmłodszym i opiekunom, a cele zostały w pełni zrealizowane.

Opowiedziała: Karolina Mazur - kl. 4 bT

 

Kontakt

e-mail: zsea@zse.wroc.pl