3M
(wcześniej: Minnesota Mining and Manufacturing Company)
To wiele różnych dziedzin techniki, działalność produkcyjno-handlową w kilku sektorach produktowych:
- GRAFIKA REKLAMOWA I MATERIAŁY ODBLASKOWE
- ELEKTRONIKA, ENERGETYKA I TELEKOMUNIKACJA
- OCHRONA ZDROWIA
- BEZPIECZEŃSTWO I OCHRONA
- PRZEMYSŁ
- PRODUKTY KONSUMENCKIE I BIUROWE
w skali całego świata:
- sprzedaż w ponad 65 krajach - 29,9 mld w roku 2011 (66% poza USA)
- sprzedaż produktów 3M w niemal 200 krajach
- ponad 84 tys. pracowników na całym świecie
3M jest przedsiębiorstwem charakteryzującym się wysokim stopniem wewnętrznej współpracy w obszarze badań, produkcji oraz marketingu.
Firma 3M została powołana do życia w 1902 r. w Two Harbors stanie Minnesota. Założyło ją pięciu biznesmenów, w celu eksploatacji złóż mineralnych na potrzeby materiałów ściernych dla ściernic. Ponieważ złoża miały niewielką wartość i w 1905 r. firma Minnesota Mining and Manufacturing przeniosła się do Duluth i skoncentrowała się na produkcji papieru ściernego.
Po długich latach zmagań firmie udało się rozpocząć wysokiej jakości produkcję. Fakt ten przyciągnął do 3M nowych inwestorów i w 1910 r. firma przeniosła się do St. Paul. Wczesne innowacje w dziedzinie techniki i marketingu zaowocowały pierwszymi sukcesami - w 1916 r. firma wypłaciła pierwszą dywidendę w wysokości 6 centów za 1 akcję.
Ważne wydarzenie:
- początek lat 20. XX w. opracowano pierwszy na świecie wodoodporny papier ścierny, który zmniejszał ilość pyłu zawieszonego w powietrzu podczas produkcji samochodów.
- 1925 r., kiedy młody laborant Richard G. Drew wynalazł taśmę maskującą, stanowiącą nowatorski krok w kierunku zróżnicowania produktów oraz będącą pierwszą z wielu taśm samoprzylepnych marki Scotch.
- opracowanie celofanowej taśmy Scotch® Cellophane Tape służącej do zamykania i opieczętowywania kartonów - niedługo po tym odkryto setki jej praktycznych zastosowań.
- lata 40. XX w:
- produkcję materiałów obronnych na potrzeby II Wojny Światowej.
- folie odblaskowe ScotchliteTM wykorzystywane do oznakowywania dróg, taśma magnetyczna zapisująca dźwięk i taśma klejąca z włókien,
- po raz pierwszy zaangażowanie sie w branżę graficzną - produkcja klisz do druku offsetowego.
- lata 50 XX w wprowadzenie na rynek:
- proces kopiowania Thermo-FaxTM
- powłokę ochronną dla tkanin ScotchgardTM
- taśmy wideo,
- wkładki czyszczące Scotch-Brite®
- wielu nowych produktów elektromechanicznych.
- lata 60XX w. wypuszczono na rynek:
- mikrofilm wykonany w technologii suchego srebra,
- produkty fotograficzne,
- rzutniki pisma,
- produkty medyczne i stomatologiczne w ramach szybko rozwijającego się sektora opieki zdrowotnej.
- latach 70 i 80 XX w poszerzenie działalności i wejście na rynek:
- środków farmaceutycznych,
- radiologii,
- kontroli energii,
- materiałów biurowych,
- roku 1980 wprowadzono na rynek karteczki samoprzylepne
przy jednoczesnej ekspansji geograficznej i objęciu swoim zasięgiem niemal wszystkich krajów na świecie.
- lata 90 XX w. :
- sprzedaż osiągnęła poziom 15 mld USD.
- szeroka gamę nowatorskich produktów: środki farmaceutyczne modyfikujące reakcję immunologiczną, folie poprawiające jasność obrazu wyświetlaczy elektronicznych, elastyczne obwody elektroniczne na taśmie wykorzystywane w drukarkach atramentowych, telefonach komórkowych i innych urządzeniach elektronicznych.
- Filtr 3MTM Privacy Plus (pierwszego elementu wyposażenia ekranów komputerowych łączącego prywatność, właściwości przeciwodblaskowe i ochronę przed promieniowaniem),
- pierwszy na świecie niezawierającego freonów inhalatora dla osób chorych na astmę, a także materiałów ściernych o specjalnej strukturze wyprodukowanych w oparciu o opatentowaną przez 3M technologię mikroreplikacji).
- W 2004 r. sprzedaż po raz pierwszy przekroczyła poziom 20 mld USD, głownie dzięki nowym innowacyjnym produktom:
- karteczki samoprzylepne Post-it® Super Sticky,
- przezroczysta taśma klejącą Scotch® Transparent Duct,
- optyczne folie dla telewizorów LCD,
- nowa rodzina produktów do utrzymania czystości Scotch-Brite®,
Wartości Firmy 3M
- Działać z bezkompromisową uczciwością i konsekwencją we wszystkim, co robim.
- Dostarczać naszym Klientom innowacyjne technologie i najwyższej jakości produkty oraz usługi.
- Zapewnić inwestorom atrakcyjny zysk dzięki zrównoważonemu globalnemu wzrostowi.
- Okazywać szacunek dla społeczności i środowiska, w którym działamy.
- Zasłużyć na szacunek wszystkich, którzy związani są z 3M na świecie.
3M w Polsce
- Przychody z działalności na poziomie 1,4 bln PLN w 2011 r.
- Ponad 1600 pracowników
- Produkcja - zakłady produkcyjne we Wrocławiu, w Skomielnej k/Rabki i Janinowie
- Produkcja w Polsce obejmuje m.in.: przylepce medyczne, plastry opatrunkowe i lecznicze marki 3M Viscoplast, wyroby medyczne specjalnego przeznaczenia, chusteczki kosmetyczne, taśmy ochronne i podtrzymujące dla sportowców, unieruchomienia syntetyczne Scotchcast(TM), materiały ścierne, filtry marki CUNO, produkty z zakresu ochrony pracy, taśmy przemysłowe.
- Centrala firmy - Biuro Obsługi Klienta mieści się w Kajetanach k. Warszawy
- 3M jest laureatem wielu nagród m.in.:
- tytuł Firma Roku 2000 przyznany przez Polski Klub Biznesu
- tytuł Przedsiębiorstwo Fair Play uzyskany w 2002 roku
- tytuł Inwestora Roku 2004 przyznany przez Amerykańską Izbę Handlową
- tytuły Business Superbrand Polska 2007, 2010 dla marki 3M przyznany przez Radę Marek Superbrand
- Firma XX-lecia tytuł przyznany w 2010 roku przez PKB
- produkty zdobyły wiele wyróżnień na krajowych targach, konferencjach czy też w ramach organizowanych konkursów branżowych
- Perła Polskiej Gospodarki w 2011
- Diament Forbesa w 2012
- 3M w Polsce dba i troszczy się o lokalną społeczność. W tym celu współpracuje m.in. z Integracyjnym Klubem Sportowym - Szermierze na wózkach, Fundacją Anny Dymnej "Mimo wszystko" szkołami specjalnymi w Kostowcu i we Wrocławiu.
- 3M jest członkiem Partnerstwa na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
źródło:3M
3M Poland Sp. z o.o. reprezentuje na Forum Katarzyna Anna Paszkiewicz - Kierownik ds. Personalnych